Biserica ortodoxa

Ieri am vazut o stire in Adevarul de Cluj: Ortodocşii din două sate ameninţă că trec la catolici dacă nu e instalat în parohie preotul cerut.

Care e faza: preotul care slujea intr-un sat de langa Gherla a murit. Mitropolia a trimis un preot din Gherla care sa tina slujbele duminica si are patru preoti candidati la preluarea parohiei. Satenii spun ca pe ei nu-i intereseaza decizia mitropoliei si nu vor alt preot decat fiul fostului preot. In caz contrar ameninta ca nu mai platesc taxa anuala, se muta toti la greco-catolici si nu il lasa pe noul preot sa intre in biserica.

Raspunsul mitropoliei: “”Acest caz va fi rezolvat în spiritul fricii lui Dumnezeu, al obiectivităţii şi transparenţei, ţinându-se cont de calitatea celor patru candidaţi care şi-au depus dosarul pentru această parohie şi de interesele parohiei şi de legislaţia bisericească.”

fan club

Si acum vin eu cu intrebarile care ma macina:

Cum poti ameninta un cult cu parasirea lui? Si ce interes are el(cultul, in cazul acesta Mitropolia) sa te pastreze, cand tu ai demonstrat ca nu faci parte din el pentru ideologia propovaduita? Daca accepta presiunile “credinciosilor” mitropolia Clujului demonstreaza ca Biserica Ortodoxa e doar o afacere de genul ‘Plateste-ti taxa si noi te mintim frumos’. Daca nu accepta presiunile pierde ‘credinciosii’ si taxa platita de acestia.

Un exemplu de cum vad eu situatia: Draga KauflPlus, daca tu nu schimbi seful de magazin din Manastur, noi, sindicatul cumparatorilor de la KaufPlus, ne mutam cumparaturile la BillPenny. Ori BIserica Ortodoxa si nu numai ea se lauda ca ar fi deasupra nevoilor banesti, crestinismul in sine propovaduind distantarea de bani si averi(nu ca s-ar vedea asa ceva la preoti, Doamne feri).

Daca fostul preot a fost atat de minunat, ce iti garanteaza ca si fiul lui va fi la fel? Sau mai bun decat ceilalti candidati? Si ce face un preot sa fie bun? Vocea? Evlavia? Cinstea? Implicarea civica? “Frica de Dumnezeu”?

Toata treaba asta suna a “Noi suntem crestini credinciosi dar ne facem singuri regulile, biserica din sat este a noastra si preotia se mosteneste la noi in sat.”

De ce ma deranjeaza faza? Pentru ca oamenii din acel sat fac scandal in numele credintei, avand niste cereri care se bat cap in cap cu una din ideile de baza a crestinismului: in fata Domnului toti suntem egali.

Post to Twitter

Pe aceeasi tema:

20 Responses to Biserica ortodoxa

  1. Eugen Paun says:

    Hahaha, cât de logic încerci să tratezi o chestie extrem de ilogică în definitiv, ceva ce ține mai mult de sentimente decât de raționament. Ia zi, ești programator? :))

    Personal mi se pare normal ca stimabilii contribuabili la bugetul bisericii și enoriași să aleagă preotul pe care îl doresc. Chiar dacă nu va fi un preot mai bun, de fapt cum se cataloghează un preot în bun sau rău în definitiv, este cunoscut, respectat în comunitate, trebușoară care cântărește mai mult în balanță decât toate celelalte haruri.

    • Dragos Mone says:

      Eu incerc sa gasesc logica dar nu prea exista. Sunt inginer ;).

      • Eugen Paun says:

        Deah, tot pe acolo undeva, gândire analitică. Unele chestii trebuie să le iei așa cum sunt, să nu încerci să le înțelegi, mai ales un subiect așa de sensibil precum credința.

  2. Coste Andrei says:

    ce fan-club de cacat are cristos :)

  3. TVdece says:

    Oamenii din acel sat sunt exemple vii a ce poate face biserica din om: un spalat pe creier ce aduleaza niste baieti destepti, imbracati in vesminte cusute cu fir de aur, denumiti in popor popi.

  4. […] scrie despre locuitorii unui sat care ameninţă cu Jihad-ul ortodox, dacă nu va fi instalat în parohie […]

  5. koshbo says:

    “Si ce interes are el(cultul, in cazul acesta Mitropolia) sa te pastreze, cand tu ai demonstrat ca nu faci parte din el pentru ideologia propovaduita?”

    Pai tocmai.. alea is oitzele ratacite care trebuie readuse pe calea cea buna :))))

  6. marius says:

    N-am vrut sa scriu nimic la aceasta postare, dar ma bag si eu ca un putin conoscator ale dogmelelor Bisericii
    1. Daca satul il vrea pe nenea Vasile din capul satului preot ca ala are multe mioare, vaci, ara si seamana primul in sat Arhiepiscopia ar trebui sa il puna pe el?
    2. Daca baiatul preotului care banuiesc ca a absolvit niscaiva facultate teologica a fost unul care nu a prea dat pe la scoala, cursuri, Biserica atata timp cat a fost in scoala iar Arhiepiscopia stie acest lucru, e ok sa il puna pe ala ca asa vrea “satul” (desi ma indoisc ca o fi chiar asa; mai degraba vreo 2 babe cuurite si doi cantori se gandesc ca e bine asa.
    3. Exista multi candidati la o parohie si mi se pare normal ca cel mai pregatit, cel mai aproape de cele sfinte sa fie ales.
    Cam atata, desi ar mai fi multe 😉

    • Eugen Paun says:

      Dudă, de curiozitate, ai mai mult de 25 de ani? Nu de alta, dar dacă ai, e trist, trist rău de tot! 😀

      • marius says:

        nu mi-am permis sa te jignesc absolut de loc cu facultatea ta de filo sau ce o fi. Asa, de curiozitate, ce nu iti convine? Sau adu macar niste argumente inainte sa emiti o parere despre cineva

        • Eugen Paun says:

          Tocmai de aceea te-am întrebat câți ani, să am idee dacă merită să te jignesc sau nu. Dacă ești doar un puștan care încă e sigur că le știe pe toate și cum se învârte lumea, nu e nicio problemă, îți trece.

          Să spui că o școală/faculate nu îți modelează în defintiv modul de gândire și ceea ce vei deveni ca individ în societate denotă doar cât de superficial în gândire poți fi. Sau, mă rog, toți cei care își aleg o profesie bazându-se pe talentele native sunt niște idioți.

          Ceea ce observ că nu ai reușit tu să pricepi este că legatura preot-enoriaș este una extrem de puternică pentru cei mai aplecați spre divinitate, orice ar fi aceasta. Pentru țaranul, nenea Vasile cum l-ai numit tu, dintr-un sat ce nu are cine știe ce conexiuni importante cu lumea exterioară preotul e autoritatea religioasă, cel care îi botează copii, îl cunună și îi îngroapă morții, adică este alături de el în momentele cele mai importante din viață. Arhiepiscopia e undeva acolo, departe și, în mod normal, nu ar trebui să își impună decizia.

          Apropos, cum se măsoară priceperea unui preot, în numărul de cădelnițări per minut? =)) Apoi, dacă ai ști ce șpăgi se dau în general pentru o parohie, te-ai gândi de două ori înainte să spui că arhiepiscopia trebuie să decidă viitorul paroh.

          În rest, noi să fim sănătoși. Încă trăim într-o țară liberă, fiecare este liber să venereze orice [insert here God of choice].

          • marius says:

            off topic: din cate am observat probabil esti foarte mandru ca ai terminat facultatea la Univ Babes dar sa stii ca asta nu te face nici mai interesant nici mai destept ca si altii. Daca ti-as spune ca eu am absolvit in cadrul acestei Universitati de 2 sau 5 ori m-ar face mai interesant? Cu siguranta nu.
            Daca am absolvit, de exemplu, ingineria iar tu istoria nu inseamna ca eu ca si inginer cunosc mai putine despre acest subiect. Poate am mers mult mai mult la biserica ca si tine sau am citit mai mult cu privire la acest subiect. Am vazut destui idioti care au trecut prin facultate numai de dragul de a fi in facultate.
            Da, si am vazut si multi copii de preoti care s-au facut preoti doar pentru ca tatal le-a impus acel lucru sau au vazut ca se castiga bani si NU AU ABSOLUT DE A FACE CU CELE BISERICESTI!
            Gresesti total cand spui ca Arhiepiscopia este undeva departe, acolo. Pe aceleasi considerente enoriasii ar trebui sa isi faca o biserica a lor (asa cum ameninta) si sa nu aiba nici o treaba cu dogmele ortodoxe.
            As putea sa iti demonstrez ca ce spui sunt doar niste tampenii, punct cu punct, inclusiv cu citate dar am lucruri mai importante de facut.decat sa iti schimb tie parerile formate
            PS am peste 25 de ani, am absolvit si eu vreo 2 facultati la UB, inclusiv teologia (dar chestiile aste nu ma fac mai interesant 😉 )

  7. Eugen Paun says:

    Oh, the lulz!

    1. UB înseamnă Universitatea București.
    2. Nu am zis nimic de mai interesant, mai inteligent sau altceva. Am zis mod de gândire, iar la cizelarea unui om contribuie într-o mare măsură școlile absolvite. De exemplu, un inginer și un artist plastic care se vor uita la o clădire o vor percepe într-un alt mod.
    3. Poate că ai absolvit teologia, dar atâta timp cât nu ai avut de a face cu oamenii, e tot degeaba. Știi principiile, normele, dar practica? Unchiul meu a fost preot în satul bunicilor, un verișor este diaconul bisericii, știu mai multe decât mi-ar fi plăcut despre ierarhia bisericească.
    4. Pentru un teolog ai prea puțină putere de convingere și timp pentru a îndrepta ideile greșite ale oilor rătăcite. Bănuiesc că nu ai avut chemare, nu? =))

    • marius says:

      mai spun doar atat si ma opresc (promit Dragos): nu am facut-o pentru preotie dar are mai putina importanta, mentin absolut tot ce am zis mai ales despre privirea preotiei ca pe o “meserie” in multe, foarte multe familii de preoti (din pacate) si majoritatea copiilor de preoti o privesc la fel sau impinsi de la spate (am intalnit prea multi ca sa nu imi emit o parere in acest sens). Si sunt altii foarte multi “cu chemare” care nu incap de acestia.

  8. Dragos Mone says:

    Cred ca aici ne oprim cu discutiile. Nu vreau sa fiu comunist, da nici loc de cearta nu e blogul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *